Co to są polifenole i dlaczego nasz organizm ich potrzebuje?

czystekW dzisiejszym wpisie postaramy się przybliżyć takie pojęcia jak wolne rodniki oraz polifenole. Opiszę również różne źródła polifenoli wraz z ich potencjałem antyoksydacyjnym.

Czym są wolne rodniki?

Są to agresywne substancje (niesparowane atomy), które skutecznie niszczą powstałe w organizmie struktury (np. uszkadzają błony komórkowe, DNA), przyspieszają ich śmierć, a w konsekwencji rujnują nasze zdrowie. Wolne rodniki niszczą wszystko, co napotkają na swojej drodze. Gromadzenie się wolnych rodników w organizmie powodowane jest przez szkodliwe substancje pochodzące ze środowiska. Z biegiem czasu nasze organizmy same zaczynają je wytwarzać, co w konsekwencji powoduje utratę naturalnej ochrony. Dochodzi wtedy do różnego rodzaju chorób m.in.: miażdżycy, nowotworów, zaćmy, udarów, cukrzycy lub zapalenia stawów.

Ozon, smog, alkohol, palenie papierosów, stres, promieniowanie, konserwanty oraz mocno przetworzona żywność znacznie przyczyniają się do gromadzenia się wolnych rodników w naszych organizmach. Aby zachować zdrowie, należy wprowadzić do swojej diety dużą ilość, dobrze przyswajalnych polifenoli.

Polifenole to występujące naturalnie w roślinach organiczne związki chemiczne z grupy fenoli. Mają one korzystny wpływ na nasze zdrowie, ponieważ działają silnie przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo. Polifenole działają silnie antyutleniająco, jeszcze silniej niż znana z tego witamina C. Oznacza to, że skutecznie chronią nasze komórki przed wolnymi rodnikami. Wymiatają je z naszego ciała zapewniając nam naturalną biologiczną równowagę.

Źródło polifenoli wraz z ich potencjałem antyoksydacyjnym

  1. Herbata z czystka                                      – 23,5 mmol/l troloksu
  2. Zielona herbata                                        –  8,5 mmol/l troloksu
  3. Sok z czarnego bzu                                  – 7,0 mmol/l troloksu
  4. Witamina C                                                – 5,6 mmol/l troloksu
  5. Czerwone wino                                         – 5,3 mmol/l troloksu
  6. Sok wiśniowy                                             – 4,8 mmol/l troloksu
  7. Czarna herbata                                         – 3,1 mmol/l troloksu
  8. Sok cytrynowy, świeżo wyciśnięty       – <1,0 mmol/l troloksu
  9. Sok jabłkowy                                             – 1,0 mmol/l troloksu
  10. Napar z rumianku                                   <1,0 mmol/l troloksu

Źródło: Czystek. Zdrowie i piękno dzięki jednej roślinie. dr Gunter Harnisch, str. 35

Jak wynika z tabeli herbaty z czystka posiadają ogromny potencjał polifenoli. W porównaniu do znanej z antyoksydacyjnego działania zielonej herbaty, czystek jest prawie 3 razy silniejszy! Oznacza to, iż z całą pewnością warto wprowadzić ją do swojej codziennej diety. Nasz organizm na pewno nam podziękuje i odwdzięczy się wysoką odpornością i siłami witalnymi!

Pamiętajmy także, aby wybierać wyłącznie wysokiej jakości, ekologiczny susz z czystka. Ta niepozorna różowa roślinka, bardzo chętnie wyciąga wszelkie substancje z gleby. Jeśli więc rośnie w zanieczyszczonym, nieekologicznym obszarze, bardzo często te same szkodliwe substancje znajdziemy w jej składzie…

 

2 thoughts on “Co to są polifenole i dlaczego nasz organizm ich potrzebuje?

  1. Herbatka z czystka to faktycznie istne źródło polifenoli. Warto wspomnieć, że wolne rodniki mają też udział w procesie starzenia, a co za tym idzie, dzięki takiej niepozornej roślince możemy trochę „zakonserwować” swój młody wygląd. Ja piję czystek codziennie, jednak warto dodać, że wiele zapewnień o jego cudownych właściwościach można włożyć między bajki. Profilaktycznie – owszem, jednak w leczeniu sam czystek to będzie trochę za mało.

    1. Najważniejsze są odpowiednie nawyki żywieniowe i dostarczanie substancji odżywczych oraz witamin jakich potrzebuje nasz organizm. Ale czystek faktycznie może być wielkim sprzymierzeńcem w naszej drodze do zdrowia, dlatego warto go sobie popijać 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *